09 Ekim, 2010

Enigma: Varoluşun En Güçlü Süper Kahramanı / Sıcak Nal 4

Sıcak Nal'ın 4. sayısında Peter Milligan'ın klasik çizgi romanı Enigma bahanesiyle, bir 'çizgi romancının' kendi tanımını ne kadar aşabileceğini anlatmaya çalışıyorum. Kısaca özetlemek gerekirse; Enigma bir çizgi roman okurunun kendi kimliğini yeniden anlamlandırma hikayesine eşlik eden bir çizgi romanın çizgi romanı. Kulağa karışık geliyor ama bu öykü, en temelinde bir aşk öyküsü. Yani ister istemez biraz karmaşa gerekiyor.

Enigma, kendi çok katmanlılığı gibi, bizim elimizde de, bize ait birden fazla odanın kapısını açıyor.

Ara başlıklar, ara makas:

Genç ve Tehlikeli
Eğer Ünlü Olduğumu Düşünüyorsan
Bir Süper Kahraman Olarak Lady Di
Kimlik, Seks ve Pop
Can Sıkıntısının İnanılmaz Gerçekliği
Post-Modern Bir Zirve


Bir de ufak bir alıntı:

''Peter Milligan eserlerini kategorilere ayırmadan önce, Milligan çizgi romanlarının içerdiği yüksek edebi dilin kaynağını sorgulamak istiyorum. Bir söyleşisinde zamanının İngiliz romancılığa tepki olarak çizgi roman yazmaya başladığını söyleyen Milligan, yine aynı söyleşide, çizgi roman okumaya, çizgi roman yazmakla birlikte başladığını itiraf ediyor. Haliyle, yazarlığının temellerini çizgi romancılardan çok, edebiyatçılara ve felsefecilere bağlıyor. Yetişkin ya da süper kahraman, her eserine muhakkak serpiştirdiği birkaç referans, Milligan’ın ilhamını nereden aldığını belli ediyor. James Joyce, Arthur Rimbaud, Italo Calvino, Percy Bysshe Shelley ve Jean Paul Sartre; Peter Milligan’ın her fırsatta göz kırptığı yazar ve şairler arasında en öne çıkanları. Milligan, tekinsiz zihnini kimi zaman kontrol edemiyor olmalı ki, yine kendi ifadesiyle, ‘pek tanımadığı ama paza kazanmak için yazabileceği’ süper-kahraman serilerindeki diyalogları bile bu merakıyla dolduruyor. Kimi zamanda hızını alamıyor, ‘Skreemer’ isimli suç öyküsüne James Joyce karakterlerini konuk ederken; ünlü İngiliz çizgi roman karakteri Tank Girl arayıcılığıyla, Ulysses’i yeniden yorumluyor. Ele aldığı konular itibariyle de net bir tavır sahibi Milligan’ın çoğu öyküsü, artık kendine ait kıldığı kimi temaların yeni olanaklarını deniyor. Milligan’ı bir çizgi roman yazmaya iten nedenler açık ve net: Kimlik, seks ve pop. Eski bir Dc Comics süper-kahramanını ‘yapısöküm’den geçirerek, 70 sayı boyunca ‘yetişkinler için’ ibaresini taşıyan ‘Shade the Changing Man’ ya da post-aids sonrası aseksüel dünyada burjuva değerlerini sorguladığı ‘The Extremist’ gibi seriler; üç ana başlık altında topladığım bu terimleri gerçeküstücü bir temelde yeniden anlamlandırmaya çalışıyor. Milligan; şiirsel bir anlatımı, çizgi romanın sıra dışı olanaklarıyla birleştirirken, en temel konulara, en uç noktadan yaklaşmayı deniyor.''

0 yorum: